środa, 2 marca 2011

Różne drogi edukacji według Bogusława Śliwerskiego


Pedagodzy coraz częściej rezygnują z tradycyjnych metod edukacyjnych i skłaniają się ku pedagogice alternatywnej. Wprowadzają innowacyjne sposoby nauczania i radzenia sobie z problemami. Szkoły alternatywne są otwarte na to co je otacza, co jest twórcze i rozwojowe. Ważne jest zachęcenie uczniów do aktywności, która daje im szansę kształtowania i rozwijania zainteresowań. Szkoła taka w dużym stopniu uczy samodzielności i samorealizacji.  
W takim kształceniu pedagodzy posiadają wiele możliwości wyboru różnych dróg edukacyjnych. Wynik ich pracy zależy od chęci i starań. 
Przykładem alternatywnej szkoły w Polsce jest Wrocławska Szkoła Przyszłości, która kieruje się takimi zasadami jak:
  • maksymalizowanie szans rozwoju osobowości każdego ucznia
  • wspomaganie jego indywidualności i samodzielności
  • respektowanie ekologicznego porządku życia w związkach człowiek- świat
  • uczenie krytycyzmu
  • tolerancja i szacunek dla odmienności ludzi i racji
  • przygotowanie do wymagań w przyszłości







 Wypowiedź profesora Bogusława Śliwerskiego na temat  "Różnych Dróg Edukacji" na VI Międzynarodowej Konferencji Edukacji Alternatywnej. 


Jest to pedagog polski, obecnie profesor Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej oraz Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Ukończył pedagogikę na Uniwersytecie Łódzkim (1977), następnie podjął pracę na tej uczelni. Otrzymał kilka nagród Ministra Edukacji Narodowej za publikacje naukowe. Działał w harcerstwie, był m.in. członkiem Rady Naczelnej ZHP, został odznaczony Krzyżem "Za Zasługi dla ZHP".

Magda i Marta

1 komentarz:

  1. Dobrze, że są jakieś alternatywy. Jednak trzeba patrzeć też na konsekwencje każdej metody nauczania :)

    OdpowiedzUsuń